2007. július 11., szerda

Loreena McKennitt - Titkok könyve (Életrajz) 1.rész



"Ha valaki fölteszi a nagy kérdést: "Ki vagyok én?" és "Miért vagyok itt?", úgy tűnik: a múltba vezető utak megértése is éppoly fontos, mint a jövobe mutatóké, legyen az egyéni vagy kollektív, szeretetből vagy tudásszomjból fakad-e."
- írja Loreena McKennitt.

A "Book Of Secrets", Loreena McKennitt hetedik albuma méltó utódja az Egyesült Államokban aranylemezzé vált "The Visit"-nek és "The Mask And Mirror"-nak. Ezzel az albummal a kanadai énekesnő folytatja a pánkelta örökség kultúrájának feltárását, a lemez útlevélként szolgál és teremtő erejű hídként vezet a múlt korszakaihoz és azok megértéséhez.

Életet lehelve rég elfeledett versekbe, McKennitt kezdetben folk-énekesnőként szerzett hírnevet magának, tradicionális népballadákat énekelve - mint amilyen a "She Moved Through The Fair" - friss és közvetlen előadásmódban. Három legutóbbi albumán azonban tovább tágította érdeklődési körét úgy zeneileg, mind az elbeszélő témák választása terén is.

A "The Book Of Secrets" különféle utazások során fogant, az egyik utazás a legendás Transz-szibériai expresszen zajlott, ahol az önmagát menedzselő énekesnő és saját lemeztársaságának elnöke meglelte azt a nyugalmat, amire szüksége volt a "The Book Of Secrets" megfogalmazásához és előkészítéséhez. Végre arra is jutott ideje, hogy elolvassa Dante Isteni színjátékát, ennek hatása jelentkezik az album utolsó dalában, a "Dante's Prayer"-ben.

E hosszú és kalandos utazás nyugtalansága érezhető az albumot benépesítő szereplők jellemén, sokat közülük mozgás és változás irányít: a "dübörgő paták"a "Night Ride Across the Caucasus"-ban; a lelki társ a "Dante's Prayer"ben, aki "megosztja e szerény ösvényt"; Alfred Noyes költeményének, a "The Highwayman"-nek drámai feszültsége McKennitt előadásában.

Még a külvilágtól elzárt skelligi szerzetes is csak akkor találja meg lelki békéjét a remeteségben, miután "oly sok éven át hányódott a tengeren". Ahogy McKennitt kommentálja: "A Skellig-szigetek hihetetlenül zord helyen találhatók, távol fekszenek Írország nyugati partjaitól, messze kinn az Atlanti-ócánon. Még ma is kockázatos vállalkozás csónakkal elindulni a szigetre". Az énekesnő ellátogatott Bobbióba is, Itália első ír kolostorába, így folytatva a kutatást, hogy még mélyebben megértse az ír szerzetesség és a klasszikus európai kultúra között fennálló kapcsolatot.

"A látogatás megmutatta nekem, hogy egyesek mennyire szélsőségesen képesek elszigetelni magukat, hogy minél intenzívebb kapcsolatba kerülhessenek az Istennek nevezett lényeggel" - mondja McKennitt.

A Loreena McKennitt által megzenésített elbeszélések szoros összefüggésben állnak egymással, és különböző motívumok keverednek bennük. A "The Mummers' Song" a bábozó munkájához kötődik, akivel Palermóban találkozott, megjelenik a dalban a padstowi Beltane-ünnep "hobby-horse"-ának emléke, és a szufi-rend, akikkel Törökországban találkozott. McKennitt finom tudása megmutatkozik könnyed és világos technikájában, ahogyan összefűzi ezeket az élményeket egy dalban. Végső soron a kutatás hónapjai csak tudattalanul támasztják alá az album minden dalát; a zenei élmény egyszerűen érzéki. (folytatom...)

Nincsenek megjegyzések: